lördag, februari 14, 2009

På alla plånböckers dag

Det har tjatats oerhört mycket om Alla Hjärtans Dag i år. Nu bor jag visserligen i Borås och det kan vara värre här i riksgenomsnittet men jag tycker det har skyltats med Alla-Hjärtans-prylar och -evenemang i någon månad nu.
Anledningen kan rimligtvis inte vara någon annan än att julhandeln inte gick något vidare.

Konstigast är kanske Manpower. Jag registrerade mig hos dem när jag sökte ett jobb för en tid sedan och hade väl nästan glömt bort det nu. Jag drunknar inte direkt i erbjudanden. Så igår fick jag ett mäjl med rubriken "Love is in the air".

Texten:

Det är lätt att känna sig låg i lågkonjunkturen. Kompisar blir arbetslösa, medierna rapporterar om krisbranscher och i affärerna tar de fula reakläderna aldrig slut.

Vi på Manpower har tröttnat totalt på de dåliga tiderna. Här kommer därför en varm och virtuell hälsning som vi hoppas ska höja humöret inför Alla Hjärtans Dag.


(Det finns en liten länk också och man kan skicka vidare hälsningar till folk men sedan är det slut.

Att vi har en av de mest hajpade valentin-dagarna hittills gör givetvis livet lite jobbigt för mig. Det är ju helg och man skulle ju kunna tänka sig att göra något gott ikväll men nu får det nog bli gröt. Man kan ju inte gå i ledband heller.

Jag är ett stort fan av myndigheter med myndighet. Jag välkomnar alla utredningar om hur mitt hushåll ska fördela städning och disk och uppfostran av eventuella barn. Jag betalar gärna skatt som går även till museer som jag inte besöker. Men den dag jag behöver relationsråd från tillverkarna av konfektyr och vykort tror jag mina problem är allvarligare än så.

(När jag tänker på saken tror jag att det finns många människor som ogillar "förmynderi" men gillar Alla Hjärtans Dag. De låter alltså gärna sina själar duperas men drar en integritetens gräns kring sitt hem- och arbetsliv.)

I Borås Tidning kan man även läsa att det blir allt vanligare att gifta sig på Alla Hjärtans Dag. Att ha ett bröllop "i kärlekens tecken". Jag undrar vilka tecken som är vanligast och ifall det finns några fräscha alternativ. Melankoli kanske.

God Humbug på er allesammans.

U.J.