måndag, december 19, 2005

Efter en rad möten toppade med en misslyckad julhandel

Milan Kundera resonerar i sin fantastiska "Varats olidliga lätthet" kring begreppet svindel. Han konstaterar att grundantagandet att vi känner svindel eftersom vi är rädda att falla ned måste vara felaktigt. Varför skulle vi då känna svindel när vi står bakom ett högt och stadigt staket och ser ned i avgrunden.
Nej, svindel är inte rädslan att falla. Det är vår längtan att falla.
Jag fäste mig vid de orden och har emellanåt återgivit dem för de arma stackare som korsat min väg. Någon, jag har barmhärtigt glömt vem, förstod inte alls. Varför skulle någon vilja falla?
Den som inte förstår det har inte levt.

God Humbug på er allesamman

U.J.

1 Comments:

Blogger Tant blå said...

Vill passa på att tacka för julkortet, jag har varit både väldigt snabb och väldigt långsam med mina julkort i år. Jag köpte dem väldigt tidigt. Skrev dem rätt sent. Och har slutligen varit väääldigt sen med att posta dem. Kommer antagligen inte fram förrän närmare nyår.

Nåja, finns viktigare saker att oroa sig över. God Jul!

10:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home