tisdag, februari 21, 2006

Idag

Idag är har jag och Sofia varit ihop i fyra år. Det är en underlig värld vi lever i. För fyra år och någon vecka sedan var jag en så evig singel att jag inte ens fick vara med i Föreningen Tragiska singlar". Nu tillhör jag väl de mer stadgade i bekantskapskretsen. Förhållandet börjar ta sig upp på listan över långvariga relationer.
Fast egentligen är det ju inte särskilt märkvärdigt. Vi tänker ofta om saker som varar länge att det är fascinerande att de varar eller saker som inte händer som "det är då märkligt att det inte blir av" men det är ju inte konstigare att vi har varit ihop i fyra år än att jag tidigare var singel i tjugoett.
År är en summering, som lätt ger ett felaktigt intryck av lång sammanhängande tid. I själva verket existerar inga år: bara en dag till, och en dag till och när 365 enskilda dagar (då större förändringar sällan sker utan att omgivningen orsakar det) byter man årtal av praktiska skäl och börjar på nya enskilda dagar.

U.J.

4 Comments:

Blogger A said...

vilka var kriterierna för att få vara med i föreningen för tragiska singlar?

1:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag vet faktiskt inte riktigt, bara att jag aldrig beviljades medlemskap.
Jag hörde Stefan Ventura ge en definition någon gång varav huvudinnebörden var "singlar som inte vill vara singlar". Tror att en viss person inte beviljades medlemskap eftersom han inte var tillräckligt desperat. Fast troligen fanns det något mer kriterium, typ att man varit singel så länge man funnits i världen (läs: Linköping)

(Och var det en fråga om desparation är det en mer hedrande förklaring till att jag inte blev medlem. Desperat har jag aldrig varit. Åtmistone inte offentligt. Och jag värjer mig mot ordvändningar som att vara trött på att vara singel eftersom det ytterst handlar om att förena personer. En pojk/flickvän som man inte trivs med är inte bättre än ingen alls.)

U.J.

8:38 fm  
Blogger A said...

om det handlade om desperation tycker jag att du enbart ska vara glad. som du ju själv konstaterar. och dina två sista meningar är ju också så sanna. jag har haft en diskussion om det ikväll faktiskt, på annat håll. jag vet inte om jag borde ha sagt grattis förresten. på ett sätt tycker jag det är lite knäppt att gratta på folks årsdagar, men ja, om ni tycker om att få ett grattis, får ni ett. annars låter jag bli. hihi :)

1:41 fm  
Anonymous Anonym said...

ni får ett leende från mig!

10:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home