lördag, januari 28, 2006

En kurs avslutas och ett nationalhelgon jubilerar

Det verkar som om jag tagit tre poäng den här veckan utan att ha gjort något hederligt alls.
I onsdags gick jag överraskande på ett slutseminarium efter att ha fått veta att det 1) handlade om bibliometri 2) gav högskolepoäng. Det blev mitt livs enklaste och mest blodisande poäng. Omdömet från examinatorn var kanske inte direkt ett lustmord men väl ett yxmord. 45 minuters utskällning, sedan vänder hon sig mot oss hukande studenter och undrar om vi har något att tillägga...

Idag är det fyra år sedan Astrid Lindgren dog. Tiden går fort. Det måste ha inträffat tidigare under min studenttid än jag vill minnas, våra liv är fulla av konstruktioner. Jag har högtidlighållit dagen med att skriva min hemtenta om Mio min Mio vilket bör ge mig de andra två poängen och tills vidare avsluta mina studier i barn- och ungdomslitteratur. Jag läste om Mio på tyska för att träna upp ordförrådet inför en ev studieresa ivår. Jag vet inte om det fungerade men det kändes bra. Sedan har jag tillbringat en del av dagen i Vivi Edströms Astrid Lindgren-böcker. Jag tycker nog fortfarande att Lindgren må vara ett geni men att Edström mest är konstig. (fast intressant.)

Mina sista litteraturvetardagar på ganska länge kan det visa sig. Nu packar jag ihop låneböckerna i olika högar för att återbörda dem. I nästa vecka finns bara jag och uppsatsen här och jag kommer att vara sååå bitter.

U.J.


Dagens trivialitet: Ingmar Bergman har vid något tillfälle uttryckt stor beundran för psykologin i Lotta på Bråkmakargatan och sagt sig vara intresserad av att filma den.

2 Comments:

Blogger Tant röd said...

Varför skällde hon? Jag förstår inte, förklara.

9:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Det var egentligen snarare en fråga om hennes ton och stämningen på seminariet än vad hon egentligen sade. Uppsatsen hade vissa brister, yvig språkbehandling etc men hon hetsade upp sig som en kalkon. (Den som blivit jagad av en kalkon som barn förstår vad jag menar.) Associationerna gick till en rumänsk balettlärarinna.
Kritiken konkret handlade om sådant som att det var en uppsats i bibliometri fast den inte använt ordet "domänanalys" för att beskriva uppsatsen (jag hade inte heller hört ordet. Jag har läst bibliometri), att han bara använt en databas och att han ibland talade om generella saker fast Wormell behagade se det som diskussion av ett enskilt fall och alltså inte godkände beskrivningen alls eftersom det inte stod vilken det handlade om. (Meningar av typen "förs informationen in i en databas...")
Vi vet nu iochförsig att Wormell har det hårt för ögonblicket. Men det ger inte riktigt någon ursäkt att bete sig som Carabosse.

U.J.

10:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home