torsdag, mars 23, 2006

mer mer mer

För närvarande verkar jag leva efter mottot "Mer". Jag har tex något så ovanligt som en period då jag både läser mycket och köper många böcker. Det har inte sammanfallit på länge och drabbar givetvis mina studier.
Det såg ut att bli en mager bokrea iår men det har blivit en hel del faktiskt. I synnerhet som bokhandeln i Oskarshamn hade gallrat i lyrikhyllan med en massa kända namn och jag återigen fått för mig att jag ska lära mig att läsa lyrik. Bobbans antologi "kom över på den här sidan" var iallafall en höjdare, fast mest på det uppsluppna sättet.
Däremot har jag nog faktiskt inte köpt en enda roman på rean iår. Kanske ligger det något i det paradigmskifte Horace siade om på bokmässan...
(F ö har den andre kändisen från Atterbomaftonen en diktsamling i min hög. Hans tjugoandra tydligen. Det finns de som stretar på utan att besväras av alltför mycket av vår uppmärksamhet.)

F ö har jag äntligen skaffat en etymologisk ordbok. Jag tror det är den halländske australiensaren som brukar tala om vikten av bra referenslitteratur och den här volymen räknar jag till den hyllan.

Allt detta samlande gör f ö bokhyllekrisen än mer akut. Borde lösa förvaringen innan högarna rasar och travarna börjar krypa ut ur klädkammaren.

U.J