lördag, oktober 07, 2006

Bladet från munnen

För att inte bara sitta och oroa oss för vad vår nya kulturminister kan vilja ställa till med (Visst ska kulturpersoner vara driftiga men att låta allt kretsa kring "entrepenörsskap" och "avpolitisering" får det att låta som att dramaten bara ska ge buskis framöver) tröstar vi oss med att vi har fått nya akademiker (adertonister vore ett annat begrepp, eller kanske adertondelar).

Kristina Lugn, vars humor och skärpa är strålande såväl före som efter tentan tar idag bladet från munnen och talar om vilken klassiker vår tid behöver:

-Om människor läste Strindbergs bok "Ensam" i stället för alla dessa handböcker i hur man ska stå ut med att vara "singel" skulle väldigt mycket sorg lindras.

Jag vet inte vad ni tycker men jag är redan lässsugen. Och jag är inte ens singel. Någon gång måste jag gå till botten med min kärlek till auktoriteter.

Det går mot slutet på en lång vecka. Jag har mer eller mindre jobbat heltid med BAM. Suttit vid kårens skrivbord, knappat på kårens dator, pratat i kårens telefon. Så många små, små pusselbitar som bildar den där helheten som förhoppningsvis får oss att nämnas i samma andetag som STARK-dagen nästa år...
Och jag är hyggligt sliten, även om det varit en bra semesterdag idag. Jag har fått erbjudande om att jobba som assistent i morgon och ekonomiskt desperat som jag är har jag sagt ja. Att jag ser det som något av en ledig dag och hur mycket jag njuter av att avkopplingen i att baka bröd på kvällarna nuförtiden är tecken på att jag är illa ute.

Nu far jag till Ulricehamn och gräver guld.

U.J.