söndag, november 12, 2006

Kalas

Som sig bör ska jag lönearbeta på min födelsedag och på söndag åker jag på konferens. Därför kommer årets tårtkalas att äga rum i det jarvidska familjeresidenset i Ulricehamn på lördag vid femtiden. (Jag arbetar till kvart över fyra.) Trots jobbet hoppas jag vara lite piggare och trevligare än jag varit på sistone. Det kommer vara lite mindre på mina axlar iallafall eftersom OPPOSITIONEN är över.

Den klassiska frågan om hur det känns att bli gammal kan jag redan nu skjuta ifrån mig. Jag betraktar 26-års-strecket som en skenande lastbil som är på väg rakt emot mig. Eller varför inte en buss eftersom jag förlorar mina rabatter nu (eller blir åtminstone beroende av mitt studentkort på allvar).

Den såhär i förväg också ganska klassiska frågan om ifall jag önskar mig något kan jag också skjuta ifrån mig. Jag har i stort sett allt jag behöver, det är en väldigt ojämn födelsedag och jag har själv varit väldigt dålig på att ge bort presenter i år (som alltid) så sällskapet är definitivt nog. Det är fullt nog med att slippa få någon mobiltelefon. Vi ber även folk undvika ta med sig växter eftersom vi verkar ha problem med allergier - ja, det gäller även gröna växter utan blommor. Sambons biologiska konstruktion är tydligen lite skev någonstans.
Inget koketterande i det. Jag menar det faktiskt, typ. Men likfullt ville föräldrarna ha en lista och det kan ju alltid ses som en liten förövning inför julen. Så här kommer några saker som snurrat i huvudet:

Ett rekorderligt minneskort till digitalkameran (canon Powershot A 410) . (Eventuellt har Tomas lite koll och rekommendationer, han kan den betydligt bättre än jag.)

Pengar till boende och småomkostnader för min konferensresa

Lite serier, närmare bestämt Ranma 1/2 nr 36 (jag har nr 1-35) , till jul kommer jag att önska mig nr 37. Finns hyfsat billigt på Science fictionbokhandeln i götet. Skicka Elisabet.
Och så Kapten Stofil nr 7, 8 samt 10. (löpande numrering, alltså inga årtal) Även de finns på SF-bokhandeln och även där innehar jag resten av serien.

Ytterligare lite nördigare kan det bli: Jag önskar mig fortfarande:
Ovidius Naso. Ovidius Metamorphoser. Förvandlingar i femton böcker av Publius Ovidius Naso i fullständig svensk tolkning av Harry Armini. Utgiven på uppdrag av Svenska Akademien under redaktion och med inledning av Tönnes Kleberg och med register av Bror Olsson. Allhem, Malmö 1969. - en raritet tillgänglig för ynka 820 pix enligt www.antikvariat.net =) Förkortade upplagor är naturligtvis inte samma sak...

En lite
normalare önskning är att jag skulle vilja ha en skiva också:
The Ark: state of the Ark (2004)
Åsså
Richard Thompson : 1000 years of popular music (är typ en box med både dvd och cd.)
Skulle gärna länka till Ginza respektive Bengans men det går inget bra. Kanske infogar länk sedan för den här listan kan komma att uppdateras.

Som ni märker är det lite larvigheter och lite småsaker. Inget att lägga särskilt mycket vikt vid alltså.

Och jo förresten, om någon fildelningskunnig kunde hitta och tanka ned Douglas Fairbanks Zorro-filmer till mig skulle jag bli väldigt glad. (De verkar inte finnas på dvd så jag tycker inte att jag uppmuntrar till brott.) Gärna med svensk text -tror de gått på svensk tv någon gång - men otextad borde väl gå bra också antar jag. ( I synnerhet Mark of Zorro är av intresse.)

Väl mött på lördag.

U.J.

1 Comments:

Blogger Tant röd said...

Grattis!

10:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home