fredag, november 10, 2006

Oppositioner

Och så sitter jag med en opposition som verkar kunna ta massor av tid i anspråk och inser att det här måste vara det tröstlösaste i hela den akademiska ankarsmedjan och en fullgod anledning att aldrig, aldrig söka en doktorandtjänst eller på något annat sätt låta sig anställas av en akademisk institution.

Någon gång under uppsatsarbetets början skrev jag om ordens meningslöshet. Sedan dess har jag lyckats övertala mig själv (genom en rejäl dos självbedrägeri antar jag) att åtminstone mina ord visst betyder något men nu kommer tvivlen tillbaka. Orden är många, avsiktligt komplicerade och svårrubbade.

Nu är kanske inte den här uppsatsen vare sig värre eller sämre än bhs-uppsatser överlag. Högskolebibliotekets källare är halvfull av oläsliga och vetenskapligt värdelösa examensuppsatser. Jag har inte vågat uppskatta hur många magisteruppsatser som skrivs varje år på bhs men det måste röra sig om åtminstone kring 200. Att döma av mina erfarenheter från seminarier är omkring hälften av dem skräp. Anledningen till att de släpps igenom är inte att de tillför något utan att de ger institutionen pengar. Biblitotekshögskolan är en journalist som på dagen gärna orerar om sitt ansvarsfulla yrke och dess krav på oförvitlig kvalitet men på kvällen skriver veckotidningsnoveller för försörjningens skull. (Inte nödvändigtvis något ont om dem. Det är hyckleriet jag vill åt.)

Och så när pengarna nästan ska cashas in ( inom tre veckor är det beräknat) skickar man en bhs-uppsats till mig och ber mig ha synpunkter. Och jag vet att jag kommer försent. Undersökningen är gjord och kritik mot den kan bara resultera i infogandet av kommentarer som förminskar den ytterligare. Och även om jag lade all min tid i en vecka på att räkna varje kommatecken, studera varje fotnot och granska varje resonemang skulle det inte med automatik leda till att det blev en bra uppsats. Istället blir jag hantlangare i en besynnerlig skenavrättning som på något sätt antas kunna kompensera kvalitetsbrister i handledning (jodå, jag märker nog vem som var handledare under uppsatsarbetets början) och "vetenskaplig" erfarenhet.

Jag vet att jag stört mig på det här länge, fast jag aldrig haft en riktigt så tjock uppsats att bedöma tidigare. Jag skrev tillochmed en novell om ett angränsande fenomen en gång.

U.J.