måndag, februari 12, 2007

Dålig kväll

Och så har jag försökt förmedla att jag ser förlängningen av mitt sjukvik som något negativt...
... och fick en uppsträckning om att det minsann är bra att man kan försörja sig och det är minsann bättre än att vara arbetslös etc etc.
Och jag har en enorm lust att slå i dörrar och säga/skrika "det är ingen som förstår mig".
Antingen är jag trött eller också har jag kommit i tonåren. Skitsur är jag i vilket fall.

Men jag har en databaskurs som håller på att gå åt helskotta, en massa när-jag-får-tid-projekt och -resor som jag har skjutit upp i åratal och redan mer pengar än jag behöver. (Jag gör ju aldrig något för pengarna så jag vet inte riktigt vad de ska vara bra för.)

Och jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska känna mig inlåst eller hemlös.

Andra människor reser visst på kartan. Åtminstone gjorde det de förr, innan Ryanair fanns.
Själv reser jag i anteckningsböcker. Jag gör en lista på resor jag vill göra. Några av dem har jag skrivit om och om igen i flera år.
Resor jag drömmer om nu:

Prag. Säga hej på Jakub och ta en lång promenad på nya judiska kyrkogården. Skulle egentligen skett strax innan löven fölls. Ställdes in pga mycket att göra och att en busstidtabell aldrig kom.

Kalmar. Se regalskeppet Kronan och driva runt i stan. Har tänkt sedan i våras. Bör ske sommartid eftersom det alltid är snökaos vintertid. Sköts upp pga för mycket jobb.

(Köpenhamn - inte fullt så angeläget, åtminstone inte nu sedan utställningen om Mucha gått ned, men en del intressant finns där. Ställdes in pga ketchupeffekten.)

Åstol - några dagar med höststormar runt knutarna. Någon sorts litet konstnärskollektiv, eller solo. Har tänkt att "Nu ska det bli av", varenda termin sedan jag flyttade från Linköping. Verkligheten kommer alltid ikapp.

Taizé. Varit på väg många år. Hoppas väl på någon sorts uppvaknande. Eventuellt går det en resa i vår men med min tur - och i enlighet med traditionen - ska jag nog jobba då.

Stockholm - hög tid för en ny muséi- och operaresa. Vi har pratat om det ett ganska bra tag men nu är det tydligen något år sedan vi var där iallafall.

Och så vore det kul att göra någonting till havs. Typ bli matroser åt svärmorbrorn. Diffust men lockande.

Så nu vet ni vilken lista ni kan vänta er nästa år också.

U.J.