söndag, mars 29, 2009

Drömmar och kommentarer

I natt drömde jag att jag var på Svenska Barnboksinstitutet med anledning av en tjänst där. Jag minns inte om jag redan fått den eller om det var en intervju. Biblioteket var hursomhelst inrymt i ett pentry. (Jag har varit på Sbi, det ser inte ut sådär utan är ett gediget ställe. Min sjuka hjärna har helt ansvaret för den här avbildningen.) Föreståndaren var oerhört stolt över samlingen men när jag frågade efter saker fanns de inte. När jag frågade efter Liv Strömkvist (som främst var barnboksillustratör i den här drömmen) pekade han på en kokbok som hon tydligen illustrerat men mer var det inte. När jag nämnde en massa andra titlar jakade han till att de hade dem men kom bara dragande med diverse smutsiga tallrikar. Även i drömmen tyckte jag att han verkade förvirrad, för att inte säga sinnessjuk.

Mitt undermedvetna försöker uppenbarligen kompensera något samtidigt som det hintar om att jag diskade för länge i går kväll.

I övrigt har jag som tröstbeteende läst några Rocky-album och noterat att där åtminstone under en period ägnas rätt mycket funderingar åt bloggkommentatorns roll i ekosystemet. Erkänner mig skyldig. Jag lever alldeles för lite i den riktiga världen nuförtiden. Jag har helt enkelt inget eget att komma med. Det börjar väl bli dags att göra något åt det.

U.J.

3 Comments:

Blogger Oskar Forsgren said...

Jag kommer nog att återkomma till den här bloggen, och Estetiska förskolan, då och då. Du skriver makalöst bra. Men det tar ett tag att vänja sig av med alla bilder.

4:10 em  
Blogger Urban said...

Tack så mycket och välkommen tillbaka. Estetiska förskolan (och även den här bloggen) lever som du nog märker av dateringen väldigt oregelbundna liv så det kan vara en god idé att använda något övervakningsverktyg som google reader eller liknande.

Bristen på bilder är tyvärr inget estetiskt ställningstagande utan är framförallt motiverat av min klena maskinpark. Det har helt enkelt varit tungt att ladda upp saker och jag har sällan haft tid och lust. Dessutom bildgooglar jag inte så mycket som man kunde önska. (Jag har hittills alltid använt begagnade, rätt dåliga datorer. Först var det bara för att jag är bängsnål men nu börjar jag komma på att det nog är miljövänligt också.)
Men jag har faktiskt använt bilder vid åtminstone ett tillfälle: http://101ord.blogspot.com/2006/04/tysk-vr.html
Med det ansåg jag mig ha uppfyllt mina layoutskyldigheter och det har jag levt på tre år nu...
Nu har jag hursomhelst lite mer RAM under huven så vem vet...

(Jag tröstar mig med att jag inte eftersträvar att bli någon ny Therese Bohman - dvs nationell bloggangelägenhet- utan framförallt skriver för en handfull skingrade bekanta och den gamle inom mig, men jag är givetvis glad för alla som hittar hit och trivs ändå.)

U.J.

7:10 em  
Blogger Oskar Forsgren said...

Jag upplever dock ändå bildlös-/friheten som ett estetiskt ställningstagande, och ett principiellt väldigt fint sådant i nätets övriga bildbombardemang.

Det här med övervakningsverktyg och feeds har jag fortfarande att sätta mig in i, men jag är ju fortfarande en ganska ung hund så jag kan nog lära mig sitta tids nog.

8:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home